ثبت نام کارگاه فنون پذیرایی و تشریفات آغاز شد همین الان ثبت نام کن!!

راننده تشریفات – آموزش آداب معاشرت ویژه رانندگان تشریفاتی

راننده تشریفات

راننده تشریفات وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارد زیرا برداشت اول هر مشتری یا مسافر، از یک شرکت را او شکل می دهد.

اگر این برداشت را بصورت حرفه ای شکل دهیم، می توانیم از هر مسافر یک مشتری وفادار بسازیم!

در این مقاله ۲۰ نکته مهم آماده کرده ایم که هر راننده تشریفات باید آن ها بداند و به کار گیرد تا سطح کاری خود را تا حد ممکن ارتقاء دهد.

فضای کاری و جایگاه راننده تشریفات

همانطور که گفیتم راننده تشریفات مسئولیت بسیار مهمی دارد زیرا شکل دهنده اولین نگاه و برداشت فرد مسافر، از یک مجموعه است.

همیشه اولین برداشت برداشت و نگاه یک فرد به موضوعی خاص، مهم ترین برداشت او می باشد و اگر بصورت درست شکل بگیرد، نگاه او تا انتهای همکاری با آن مجموعه مثبت خواهد بود.

اگر هم این اتفاق برعکس بیفتد، تغییر دادن این نگاه برای بخش های دیگر مجموعه بسیار دشوار خواهد بود.

ویژگیهای راننده تشریفات

حال با توجه به اهمیت و جایگاهی که رانندگان تشریفات دارند، ۴ دسته ویژگی مهم وجود دارد که تقویت و پرداخت جدی به آن ها می تواند یک راننده را از سطح عادی به سطح فوق حرفه ای برساند:

  1. ویژگی های ظاهری راننده تشریفات
  2. ویژگی های رفتاری راننده تشریفات
  3. رانندگی راننده تشریفات
  4. مهارت های ویژه راننده تشریفات
راننده تشریفات

در ادامه به سراغ ۲۰ نکته مهمی می رویم که هرکدام در یکی از دسته های بالا قرار می گیرند.

ویژگیهای ظاهری تشریفات رانندگی

۱- اصلاح  موی سر و صورت:

اصلاح موی سر و صورت راننده تشریفات می بایست بصورت مرتی و روزانه (قبل سرویس) انجام شود.

از مدل های دور کوتاه (خیلی کوتاه) برای مو های خود، خودداری کنید زیرا بسیاری از مسافرین هستند که حس خوبی به این سبک مدل مو های مردانه ندارند.

نکته: مو های پشت گردن بسیار مهم هستند و می بایست حتما توجه ویژه ای به آن ها شود؛ زیرا مسافران پشت راننده هستند و نگاهشان زیاد به این نقطه برخورد می کند.

۲- رنگ و اندازه کت و شلوار:

کت و شلوار مشکی رنگ با پیراهن سفید و سورمه ای مطابق سلیقه هر مسافری است.

سایز کت و شلوار را خیلی تنگ و خیلی گشاد نگیرید زیرا سایز گشاد که مورد پسند افراد نیست و کت تنگ هم در حین رانندگی شما را اذیت می کند و در آوردن آن هم در حین سرویس خوب نیست.

۳- عطر مورد استفاده راننده و داخل خودرو:

بو و رایحه ای که از راننده با داخل خودرو منتشر می شود بسیار بسیار مهم است و این بو می بایست حتما ملایم باشد و ترجیحا از رایحه های خاص برای خودرو یا راننده استفاده نشود.

برخی رانندگان تصور می کنند استفاده از عطر های تلخ مردانه خوب، می تواند کارایی خوبی برای این موضوع داشته باشد در حالی که اصلا این طور نیست و راننده تشریفات می بایست عطری مططابق با فصل و بوی کامل ملایم برای خود و خودرو استفاده کند.

۴- لبخند به لب داشتن:

سعی کنید همیشه لبخند به لب داشته باشید و با وجود جدیت، از خود انرژی مثبت ساطع کنید.

۵- تناسب اندام راننده:

داشتن اندامی مناسب ویژگی بسیار ممتازی برای یک راننده تشریفات است.

این مورد را به عنوان یک ویژگی اجباری مطرح نمی کنیم اما اگر بخواهید در سطح بالا کار کنید، پرداختن به این موضوع هم میتواند برای شما همیت ویژه ای داشته باشد.

ویژگیهای رفتاری تشریفات رانندگی

۶- هماهنگی با گروه محافظین و همراهان

راننده تشریفات می بایست در حین سرویس با همراهان و محافظین مسافر کاملا هماهنگ باشد و بداند چه زمانی می بایست چه کاری را با گروه انجام دهد.

۷- گرفتن چمدان ها از مسافر در ترانسفر های فرودگاه

بخش زیادی از سرویس های تشریفاتی مربوط به فرودگاه های بین المللی کشور هستند.

در این موراد راننده تشریفات می بایست وسایل مسافرین را با احترام از آن گرفته و به آرامی در خودرو بگذارد.

نکته: گرفتن وسایل خیلی شخصی مثل کیف دستی و موارد از این دست، شامل نکته مذکور نمی شوند و اگر مسافر از دادن آن ها به شما خودداری کرد، نباید برای گرفتن از او اصرار کنید.

۸- باز کردن درب خودرو برای مسافر

پیش از اقدام به باز کردن درب خودرو از مسافر سوال کنید که می خواهد در صندلی عقب بنشیند!؟

پس از تایید او درب خودرو را به آرامی باز کرده و سپپس به آرامی ببندید که صدای زیادی ندهد.

۹- پخش موسیقی در خودرو

رانندگان VIP نیازی نیست در خودرو نسبت به پخش موسیقی اقدام کنند.

اگر خود مسافرین نسبت به این موضوع درخواست داشتند، می توانید این کار را انجام دهید و بهتر است در این زمان از موسیقی های آرام با صدای کم استفاده کنید.

۱۰- انتخاب مسیر درست

سعی کنید خوش منظره ترین و کم ترافیک ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.

۱۱- ادب و احترام مهم ترین ویژگی یک راننده VIP است.

در صورتی که در حین مسیر اتفاقی نا خوشایند از سوی رانندگان دیگر یا عابرین پیاده رخ داد،

اولین موضوعی که باید در نظر بگیرید، ادب و آرامش است.

بروز این انتفاق در کشور ما رایج است اما شما نباید به هیچ  وجه در این زمان پرخاش یا نا آرامی از خود نشان دهید.

۱۲- سعی کنید فقط در زمان های لازم صحبت کنید.

برخی رانندگان تصور می کنند مشاور یا راهنمای مسافران هستند!

در صورتی که اصلا این طور نیست و شما فقط زمان هایی لازم است به مسافرین راهنمایی بدهید که خودشان از شما این راهنمایی را طلب کنند.

در غیر این صورت سکوت بهترین گزینه ( بخصوص برای مسافران تازه رسیده از سفر ) است.

نکته: در زمان صحبت با مسافرین از پرتاب شدن آب دهان، بالا بردن صدا و استفاده الفاظ عامیانه و محاوره ای خودداری کنید.

و سعی کنید زیاد از آیینه به مسافرین نگاه نکنید.

رانندگی راننده تشریفات

۱۳- شناخت مسیر ها

راننده تشریفات می بایست تمام مسیر های منتها به فرودگاه و مکان های تجاری مهم را بداند.

در رویداد های اجتماعی که میزان ترافیک در برخی مسیر ها زیاد است، بتواند مسیر خلوت تری را برای منتقل کردن مسافران انتخاب کند.

راننده تشریفات

۱۴- آهسته ترمز کردن

بطور کلی کم کردن سرعت و زیاد کردن آن توسط راننده VIP می بایست آرام آرام انجام شود.

به هیچ وجه نباید یکباره ترمز کنید یا گاز دهید.

۱۵- رانندگی با ۲ دست و برخورد آرام با تجهیزات خودرو

رانندگان VIP می بایست حتما با ۲ دست فرمان را بگیرند زیرا این موضوع حس امنیت بیشتری به مسافران می دهد.

همچنین برخورد آرام با دکمه ها، دنده و تجهیزات دیگر خودرو از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

مهارتهایی که راننده VIP باید یاد بگیرد

۱۶- تسلط به زبان انگلیسی

مهارت تسلط به زبان انگلیسی برای رانندگان تشریفات الزامی است.

زیرا بخش زیادی از مسافران آن ها توریست های خارجی یا افراد سیاسی غیر فارسی زبان هستند.

۱۷- تسلط به زبان عربی

شهر های مشهد، شیراز و قم سالانه گردشگران عرب زبان فراوانی را به خود جذب می کنند که با سرویس های VIP را برای جا به  جایی های خود می خواهند.

عرب زبان ها اکثرا آشنایی کمی با زبان انگلیسی دارند و اینجا توانایی برقراری ارتباط خوب با آنها برای رانندگان تشریفات در کشور ما را بسیار ویژگی مهمی می کند.

۱۸- تلسط به آداب معاشرت حرفه ای تشریفات

آداب معاشرف در فضای دوستانه با فضای VIP متفاوت است.

از این رو شناخت رفتار های درست و آداب برقراری ارتباط به این شکل مهارت بسیار کارآمدی برای رانندگان تشریفات است.

( موارد اصلی مربوط به این موضوع در نکات همین مقاله مطرح شد. )

۱۹- شناخت و آشنایی به تمامی هتل ها و بیمارستان های شهر

از آن جایی که اکثر مسافرین شما نیاز به هتل و بیمارستان دارند، اگر بتوانید راهنمای خوبی برای آن ها باشید،

برای  مسافرین شما بسیار خوش آیند خواهد بود.

۲۰- آشنایی به زبان بدن

آشنایی به نکات مربوط به زبان بدن و رفتار حرفه ای مطابق با آن ویژگی بسیار خاصی است که به عنوان آخرین مورد به آن اشاره کردیم و مطالعه در آن خصوص می تواند سطح کار شما را به خوبی ارتقاء دهد.


درخواست آموزش در محل شرکت ها و سازمان ها

انتخاب آموزش هاضروری
اگر به آموزش دیگری نیاز دارید اینجا بنویسید

مطالب مرتبط
پذیرایی اداری و رسمی 3 دقیقه

آموزش پذیرایی رسمی و تشریفات اداری | آداب و نحوه پذیرایی اداری

صبادرس

آموزش پذیرایی و تشریفات اداری و رسمی | آداب و نحوه پذیرایی اداری روش پذیرایی کردن آداب و تشریفات خاص خود را دارد و در هر محیطی آموزش متناسب با خود را می طلبد مثلاً آموزش پذیرایی اداری و رسمی، هتل، روش پذیرایی رستورانی، فضاهای گردشگری، پذیرایی در شرکت و سازمانها… همچنین در آموزش پذیرایی اصولی و […]

پذیرایی حرفه ای آبدارچیان و مهمانداران اداری 3 دقیقه

 پذیرایی حرفه ای آبدارچیان و مهمانداران اداری( ۲۰ گام کاربردی برای)

صبادرس

  پذیرایی حرفه ای آبدارچیان و مهمانداران اداری( ۲۰ گام کاربردی برای) – پذیرایی رسمی  خوب و فوق العاده آبدارچیان و کارکنان خدمات اداری باید استانداردهای لازم را یاد بگیرند و آگاهی خود را از توسط  آموزش ارتقاء دهند. برای این منظورصبادرس جهت توسعه منابع انسانی، آموزش های کاربردی خود را در سراسر ایران برای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
Subtotal 0 تومان